måndag 12 januari 2009

Hjälp







Hjälp , Akut hjälp !!!!!



Så här ser vårt kök ut just nu . Ja , jag vet det är så hemskt , men som sagt vi ska göra något åt det ! . Det rutiga golvet tycker jag i och försig om , men det är så slitet , så det måste bytas ut . Köksluckor och inredning skall vi inte prata om . Tänker mig öppna hyllor och tyg för vissa , tänker mig vitt och grått ! Men ni kära bloggvänner , som har så god smak , vad tycker ni ?? Hjäälp mig , ge mig råd !!! Kramar Susanne

Ps . Ljuset som strilar in via köksdörren är fantastiskt ibland , men tyvärr syns renoveringsbehovet än mer då !

10 kommentarer:

Albertines verden sa...

Hei. Så fint å ha sitt boende i en gammel skole. Vinduene på soverommet er jo bare så vakre, de er som ett smykke. Man kan gjerne sove på en madrass på gulvet, bare man kunne få sove på ett slikt rom. Ha en fin uke!

lottens vita och gröna sa...

oh susanne låt det får växa fram, för oss växte idéerna fram under flera år...börja med nåt som leder till nån ny inpiration osv...lycka till varmkram lotten

angelhairs.blogspot.com sa...

Visst är det svårt att bestämma sig...men med vitt eller grått känns det som du är på rätt spår iaf....f.ö tycker jag som lottens vita och gröna att ideerna blir bäst om de får växa fram....men någonstans måste man ju börja
Kram Jeanette

reykjavik fragments sa...

Fint att det verkar vara så öppet och ljust i erat kök, då har ni ju oändliga valmöjligheter. Vi har ett pyttekök så vi kunde inte göra ändringar av planlösningen när vi gjorde om köket. Ett tips ang golv om du gillar grått är flytbetong. Det är billigt och kanske måste man ändå göra något åt golvet om det är ett gammalt ojämt golv (för att kunna sätta klinkers eller parkett). Då kan det vara ett snyggt mellansteg om man inte riktigt vet vad man vill. Vi har flytbetong i trappan och i hallen. Min granne har lackade flytbetonggolv i hela sin lägenhet. Jag tycker det är jättesnyggt. Ett stort plus är också att smuts inte syns på golven. Jag har svarta klinker i mitt kök och det syns allt på dem tyvärr. Lycka till med köket!

Karin Lindström sa...

Hej!

Ert kök ser ut som vårt gjorde, fast vårat var grått. Vi hade det så i något år innan vi gjorde om. Det tar ju tid och man måste kika mycket innan man vet. Samla på dig bilder från några som du gillar mycket och ta inspiration därifrån.

Lycka till!

Kramar
Karin

Marits vita skrin sa...

Hej.

Jag tycker du ska ändra så du får bänkskivan där man "jobbar" mot fönstret så du får utsikten mot dig och inte i ryggen. Sen ska du köpa ALLA tidningar med kök som finns. Boddde du i närheten hade du fått låna alla mina.

Vi tog hjälp av en tjej som kom hem till oss och kunde hjälpa oss med alla ideer som snurrade i huvet, det var så skönt när hon ritade upp det på papper åt oss. Tex ville jag ha skafferi, öppna hyllor sittbänk och vinställ. Men när hpn hade ritat klart inspirations skissen så föll allt på plats liksom.

Hoppas jag kunde hjälpa dig, kram kram

Marit

Millas hem sa...

Hej!

Ja, det där var ett häftigt orginellt kök, är det säkert att du inte kommer att sakna färgen på luckorna?! :)
Man väcks iallafall till liv på morgonen, färgen är riktigt uppiggande!

Bli inte arg...tramsar bara!
Med så god smak som ni har, finns det inte en chans att köket inte blir helt underbart när det är färdigt!

Jag köpte också vita ranunkler häromdagen! Fint, men jag verkar inte ha någon jättetur med dem precis.

Så himla roligt att jag hittat din fina blogg, vill alltid kika in här när jag sätter mig vid datorn en stund!

Stora kramen Camilla

Anonym sa...

När vi för fem år sen flyttade in i Fridhem var köket det första vi började slita i. Ditt kök är fint i jämförelse!

Mitt recept på lyckad renovering är också mitt bloggmotto 'pärlspont, pensel och pelargoner'. Vi har använt pärlspont i köket, på ett par väggar ända upp i tak, där vi också har öppna hyllor, och resten c:a 120cm högt, med renoveringsgips över.

Eftersom vårt kök var långsmalt ville jag förstärka horisontala linjer. Med öppna hyllor på hemsnickrade konsoller har vi fått ett kök som känns väldigt personligt, och breddar känslan, eftersom man ser väggen.

Jag som är inne på min andra porslinsho har ett kanske kontroversiellt förslag:
Behåll diskbänken! Det går inte att hitta nya diskbänkar med samma kvalitet som gamla.
Det är fint med porslinsho, men opraktiskt på många sätt...

Jag ritade upp köket skalenligt, och gjorde pappersfyrkanter av allt vi behövde få in. Sen var det ett väldigt pusslande och många sömnlösa nätter...

Du kan ju alltid börja med att måla luckorna vita.

Lycka till. kram ingela

Engelska Villan sa...

Om du vill ha vit/svart rutigt golv kan jag rekommendera Pergos klickgolv, det har vi i vårt kök. Inte så dyrt heller. Nackdelen är ju att smuts syns, men det vet du väl redan eftersom du har rutigt golv idag.
Om du vill ha tips på snygg grå färg, som INTE är lilaaktig eller för mörk har jag tips, våra luckor fick en perfekt pärlgrå nyans! Hör av dig i så fall, så kan jag rota fram färgburken :-)

Lycka till!
Kram Anna

bohemian sa...

Jag tycker ditt kök är fint.Tycker det är synd att sätta in nytt kök blir aldrig det samma.Vi har nytt det är inte samma charm.Måla luckorna.Om ni är trötta på färgen.Golvet tycker jag inte gör något att det är slitet.Jag Har köpt nytt gammalt hus renoverat på 60- talet. Det HAR fult golv.Bruna stora ruter med svart man blir spyfärdig...Hade gärna skickat bild haha...